Parę słów o prawidłowym żywieniu osób starszych

Jesień życia to czas, kiedy seniorzy powinni szczególnie zatroszczyć się o swoje zdrowie. Warto wykonywać regularne badania, w miarę możliwości korzystać z aktywności fizycznej, a także stosować zbilansowaną dietę. Zdrowe odżywianie w znacznym stopniu wpływa na stan całego naszego organizmu. Dlatego w domu dla seniora Harmonia przykładamy uwagę nie tylko do fachowej i profesjonalnej opieki nad starszymi, ale także dbamy o przygotowywanie wartościowych posiłków. W tym artykule przedstawimy, co powinno znaleźć się w jadłospisie osób starszych, by mogli zachować zdrowie i witalność jak najdłużej.

Podstawowe elementy zdrowej diety seniora

Z racji wieku – organizm seniorów wymaga wdrożenia pełnowartościowej diety, która zapewni wszystkie niezbędne składniki odżywcze i wpłynie korzystnie na stan zdrowia. Zdarza się, że osoby starsze nie jedzą posiłków regularnie, a jest to bardzo istotne. Dlatego warto przygotowywać je zawsze o stałych porach. Najlepiej jeść pięć posiłków w ciągu dnia i pamiętać o piciu dużej ilości płynów – co najmniej dwóch litrów na dobę. To podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wraz z wiekiem spowalnia również metabolizm, co może oddziaływać negatywnie na pracę jelit. Zaleca się, żeby seniorzy spożywali posiłki z dużą zawartością błonnika, który wpływa pozytywnie na trawienie oraz wspomaga usuwanie toksyn z organizmu. Dlatego warto włączyć do diety produkty takie jak warzywa, owoce (także suszone), pestki dyni, otręby czy pełnoziarniste pieczywo. Dieta osoby starszej powinna być także dopasowana do stanu zdrowia oraz do schorzeń, z którymi się boryka, na co w szczególności zwracamy uwagę w naszym domu opieki.

Ważne jest także to, aby posiłki seniorów nie były monotonne, tylko zróżnicowane. Odpowiednia dieta seniora zawiera produkty bogate w witaminy, białko, minerały i kwasy tłuszczowe. Osoby starsze powinny unikać jedzenia z wysoką zawartością tłuszczu, cukru czy soli. Dlatego najlepiej wybierać produkty nieprzetworzone i naturalne, których spożywanie wpłynie pozytywnie zarówno na zdrowie, jak i na lepsze samopoczucie.

 

żywienie