Podstawowe zalecenia dotyczące diety seniora

Szereg zmian, jakie zachodzą w organizmie człowieka wraz z wiekiem, obejmują również układ pokarmowy oraz procesy metaboliczne. Dieta seniora powinna więc różnić się od jadłospisu osób młodszych. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze zasady, które należy uwzględnić podczas przygotowywania codziennych posiłków dla ludzi w starszym wieku.

Niedobory składników odżywczych u osób starszych

Dość powszechnym problemem żywieniowym u osób starszych jest niedobór niezbędnych składników odżywczych. Wynika on nie tylko z nieodpowiednio dobranej diety, ale i zmian związanych z procesem starzenia się organizmu. Różnorodne dolegliwości zdrowotne również odgrywają istotną rolę. Zaliczamy do nich m.in. mniejsze wydzielanie śliny, soków żołądkowych i enzymów (co z kolei przekłada się na utrudnione trawienie i wchłanianie składników odżywczych), zmniejszenie perystaltyki jelit czy nawet utratę zębów. Osoby starsze bardzo często cierpią na choroby przewlekłe, takie jak cukrzyca, choroba niedokrwienna serca, nowotwory czy osteoporoza. Ryzyko wystąpienia niedoborów składników odżywczych jest więc duże.

W naszym domu spokojnej starości bardzo skrupulatnie podchodzimy do kwestii optymalnej diety dla seniorów. Codzienny jadłospis tworzony jest nie tylko w oparciu o ogólne zalecenia żywieniowe, ale i z uwzględnieniem indywidualnych uwarunkowań naszych podopiecznych. Również osoby, które samodzielnie opiekują się starszymi bliskimi, powinny pamiętać o komponowaniu codziennej diety z uwzględnieniem tych specyficznych potrzeb.

Zdrowa dieta seniora – 5 najważniejszych zasad

  1. Warzywa i owoce to podstawa diety seniora. To w dużej mierze dzięki nim można uzupełnić braki niezbędnych składników odżywczych, przede wszystkim witamin i cennych minerałów. Warzywa powinny być podawane do każdego posiłku. Owoce jednak powinny być spożywane z umiarem ze względu na zawartość cukrów prostych. Można je zastępować również sokami (najlepiej ze świeżo wyciśniętych owoców).
  2. Jak najmniej soli, cukru i tłuszczu. Tych produktów należy unikać w diecie osób starszych. Dania z powodzeniem można jednak przyprawiać, stosując zioła, takie jak bazylia, oregano, tymianek, kolendra, pietruszka itp.
  3. Posiłki małe objętościowo, ale spożywane regularnie i często. Osoby starsze powinny zjadać ok. 5-6 posiłków dziennie w niewielkich porcjach i regularnie, najlepiej w odstępach co 2-3 godziny. Potrawy powinny być świeże i pożywne, nawet przy zmniejszonej kaloryczności.
  4. Jak najwięcej płynów w różnej postaci. Trzeba pamiętać, że u osób starszych może występować zmniejszone odczuwanie pragnienia, więc są one bardziej narażone na odwodnienie. Muszą więc pić jak najwięcej wody mineralnej, ale również soków, herbat (w tym herbat ziołowych) czy jedzenia zup. Warto zachęcać seniorów do przyjmowania płynów, nawet gdy nie odczuwają pragnienia.
  5. W codziennej diecie seniorów nie może też zabraknąć produktów zbożowych (zwłaszcza pełnoziarnistych), jaj, ryb i nasion roślin strączkowych. Trzeba jednak ograniczać mięso czerwone, przetworzone produkty mięsne i tłuszcze zwierzęce.